Kevin-boken skapas!

För någon månad sedan läste jag om en kontaktbok, i en blogg skriven av en mamma till ett barn med en bokstavsdiagnos.

Detta tips har jag nu tagit åt mig av och diskuterat med dagis, som tyckte det var en jättebra idé.



Ett kollegieblock inhandlades och på det tejpade jag fast ett foto av bokens huvudperson - Kevin!




På pärmens insida har jag skrivit ner kontaktuppgifter till mig och Kevins pappa, samt en instruktion till pedagogerna:

"OBS! Boken ska lämnas till fröken på morgonen och lämnas i Kevins låda vid dagens slut! Tack! =)"





I boken har jag tejpat in foton på oss som träffar Kevin till vardags. Än sålänge har jag bara hittat foton på mig, Kevins pappa och Kevins farmor samt på två av hans kusiner på pappans sida av släkten. Mer bilder kommer efterhand, hoppas jag!

Så har jag även skrivit ner lite information om vad bokens syfte är.

"Idag är det premiär för Kevin-boken, som är skapad som en rutin- och kontaktbok. Den ska följa Kevin vart han än går för att underlätta hans vardag.

Jag, Kevins mamma, vill att förskolan fyller i boken varje dag där man i korta drag beskriver hur dagen har varit och tar upp planeringen för nästkommande dagar.

Även jag och hans pappa ska vara flitiga med detta, så vi dels kan följa Kevins dagar sinsemellan samt så att pedagogerna på förskolan kan hjälpa Kevin att utvecklas så bra som möjligt.

Alla är välkomna att skriva och klistra in bilder!"

När sonen har somnat ska jag sätta mig och fylla i dagens händelser. Att han var tomte på Lucia-firandet på dagis. Att hans pappa följde med efteråt och drack kaffe. Jag ska fylla i vad han har ätit, och vilken tid han somnade, samt att han vill ha köttbullar och makaroner hos sin pappa imorgon.

Jag hoppas att den här lilla boken kan bli en bra rutin som hjälper Kevin i vardagen, så att vi lättare kan planera med honom och ha framförhållning när det är något speciellt som händer. Som läkarbesök, någon rolig aktivitet på förskolan, någon resa, eller andra saker som är utöver de vanliga vardagsrutinerna.

Jag hoppas även att vi föräldrar får en bättre dialog, vi kan använda boken som en lättare kommunicering mellan varandra när det gäller Kevins vardag.


Vad tror ni, tror ni det kommer att bli bra? =)




Kommentarer
Postat av: sabz

Du skulle juh ha haft en pärm så inte sidorna tar slut ;D Fast å andra sidan så kommer det bli många Kevinböcker och det blir fint i bokhyllan sen :D



Bra bra idé! :D

2008-12-11 @ 19:05:22
URL: http://www.metrobloggen.se/sabz
Postat av: filiduttan

Oj så smart!!!!!!

2008-12-11 @ 19:22:36
URL: http://filiduttan.blogg.se/
Postat av: Eine

Du har fått en bra idé. Jag tror den underlättar vardagen. Kram ha en bra helg.

2008-12-11 @ 20:27:35
URL: http://www,metrobloggen.se/EMY
Postat av: Cinsaga

Det kommer att bli jättebra ! Man kan också ( kanske när han blir lite äldre ) jobba med att skriva typ små, enkla serieböcker om hur saker och ting görs (typ vilken ording ) eller ifall man ska göra nåt speciellt

2008-12-11 @ 22:43:38
URL: http://www.metrobloggen.se/cinsaga
Postat av: Kevin-Bok

Det här är en jättebra grej att utveckla och att få alla med,för här handlar det om Kevin. Ska försöka ragga mer/mycket bilder o texter som stärker det hela.för alla vill Kevins bästa eller hur?

Min Hand På Hjärtat:Det gäller en 4.årig pojke!

Stand upp for the children/stå upp för barnen-ni som fortfarande sover:Det handlar om en mammas o pappans kamp om en son som har det svårt.Frågan=Hur kan Kevin få det bättre?Han har sin mamma/pappa släkt,med dom!Mer förslag, seriösa vore önskvärda!

2008-12-12 @ 00:24:39
Postat av: Annie

Sånna böcker é kanon bra att ha... Konstigt bara att inte förskolan stod för den ?! (så har vi iaf) Men nu får du ju piffa upp den som DU vill!!! Knakse é roligare ?! (sen längre fram iaf)

2008-12-12 @ 09:21:50
URL: http://annieslivochtankar.bloggagratis.se/
Postat av: Kommandomamman

Toppenidé!

2008-12-12 @ 10:22:09
URL: http://kommandomamman.blogspot.com
Postat av: Marica Rödebäck

Hittade din blogg för en liten stund sen och har nu läst lite tillbaka i tiden, speciellt om Kevin!

Vilken söt unge!



Jag tror att den här iden om boken är en jättebra ide faktiskt. Bra att kunna kommunicera på annat sätt än bara via munnen imellanåt och så får man det skrivet, svart på vitt om vad som händer och har hänt så alla berörda vet lättare!



Bra ide och superbra blogg, nu läser vi vidare.



Ps, lade till dig på bloglovin, ingen fara eller?

2009-03-08 @ 17:10:13
URL: http://rodeback.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0