Är det fel att visa att man inte är mer än människa?

Vissa verkar vara livrädda för att dela med sig av sig själva. Ofta av rädsla för vad andra ska tycka och tänka.
Samtidigt kan de inte få nog av att försöka glänsa så mycket som möjligt i bloggvärlden där de utmålar sig själva som felfria, rika och snygga människor utan fel och brister.

Man ska vara bäst på allt. Bäst på att laga mat. Se bäst ut. Ha bäst ekonomi och samma klädsmak som alla andra, enligt vissa. Enligt dem är det helt fel att skriva om personliga tankar och händelser OM de inte passar in i fasaden om den perfekta människan och det perfekta livet.

Jag verkligen avskyr såna uppblåsta bloggar. Fast det är lite hatkärlek ändå måste jag ärligt erkänna. Många goda skratt har jag fått genom vissa av dessa bloggar. Blåsta pretto-bimbos förstår såklart inte att deras instruktionsbildspel av diverse saker är rätt komiska. Alltifrån frisyrer till hur man hackar lök kan man läsa om och jag kan inte låta bli att småle när jag läser om vissa såkallade nyttiga maträtter som innehåller 70% kolhydrater och 29% fett. Jättenyttigt. Verkligen. ;)

Men


Det finns bloggar som jag uppskattar. Där bloggare delar med sig. Där allt inte är så puttinuttigt och perfekt hela tiden. Ett exempel är Sanna Brådings blogg. Där har vi en tjej som vågar stå för den hon är. Hade hon istället fjantat till sig och blånekat om sina diverse snedsteg i livet hade det inte varit uppskattande intressant. Då hade hon fallit under kategorin uppblåsta pretto-bimbos för mig. Någon att skratta åt istället för med.

Mina chefer läser min blogg, det vet jag. Trots detta är jag inte rädd för att visa vem jag är. Varför skulle jag? Mina brister skulle genomskådas ändå. Jag tror det är bra mycket mer givande för en blivande chef att läsa en ärlig och genuin blogg om hur den blivande anställdes liv är, istället för en pretto-blogg där allt negativt sopas under mattan.

Vem skulle ni anställa? Den människan som vågar stå för den hon är, eller hon som inte vågar stå för sitt sanna jag?

Jag tror att ärlighet varar längst.

Dessutom skulle jag tycka det var skittråkigt att inte kunna skriva om allt på grund av rädsla för vad andra ska tycka.







 


This is me - Take it or leave it!




Har nu lagt ut detta inlägg som en frågeställning på ett forum. Ska bli intressant att läsa svaren. =)

 

Kommentarer
Postat av: filiduttan

Du är nog den mest raka och ärliga jag känner. Det är lite utav charmen med dig.... att du inte är som alla andra.



Ang bloggar finns ju inge jävligare än läsa en blogg där alla inlägg är desamma, se här, läs, jag har listat i kolumnen, tips hit, recept dit... hahahahahaha tragiskt. ;)

2008-12-29 @ 22:35:40
URL: http://filiduttan.blogg.se/
Postat av: Fia - tydligen klanmedlem ;)

Jag bara håller med. Men det vet du ju eftersom du bestämmer över mig ;) Sannas blogg ligger i mina favoriter justav dom skäl du skrev - att hon är ärlig med sitt liv, upp som nergång. Äe så kräkfärdigt less på alla jävla prettobloggare ! 'blurk'

2008-12-30 @ 14:07:49
URL: http://metrobloggen.se/galnamamman

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0