Det här med att vara källkritisk

Det finns oändligt många bloggar och fakta-sidor ute på internet. Vissa säger si, andra menar så. Att söka information på nätet är inte det lättaste alla gånger. Man ska inte gå på allt man läser.

Exempelvis finns det en del bloggare därute som utger sig för att vara alltifrån läkare till frisörer och naprapater.

Om man med all säkerhet VET att den här personen har en fullgod utbildning i det ämnet bloggen berör, ja då kan det vara rätt intressant att ta del av det bloggaren skriver och använda det som fakta.

MEN, enbart genom att läsa en opersonlig blogg där någon utger sig för att vara välutbildad inom ämnet är inte detsamma som att människan ÄR det.

Tänk på det!

Vill jag ha proffisionell hjälp av en läkare så söker jag mig till en klinik. Vill jag bli snygg i håret utan att förstöra det så vänder jag mig till en salong. Vill jag få axeln fixad så går jag till en naprapat. Jag tar INTE bloggskrifter som fakta och börjar trixa med saker själv eller med hjälp av vänner.

Tänk på att vem som helst kan utge sig för att vara vad som helst här på nätet.

I min värld kanske jag är frisör, för att jag gått ett par år i frisörskola. 

I min värld är jag kanske pedagog för att jag tar hand om min son.

Jag kanske anser mig vara journalist också, eftersom jag har gått grundkursen i journalistik på gymnasiet. 

För att inte tala om vilken webbutvecklare jag är, som har designat min blogg alldeles själv. IT-tekniker kanske? ;)

Nej, ni förstår nog poängen.


Lita inte på att allt ni läser på nätet är sant. Var källkritiska!

Kommentarer
Postat av: linda

det trodde jag alla visste!

Jag är skadad av svenskan i gymnasiet då läraren pratade sig varm om att vara källkristisk. :-)

2008-12-13 @ 02:58:22
URL: http://lilomeandmylife.blogg.se/
Postat av: Fia

Hohhohohoho ... Jag har ju läst en kurs nu i arbetsmiljö och säkerhet, så du kan kalla mig facklig expert gällande sånt, framförallt inom barnomsorg där jag även jobbat som resurspedagog ! ==)) Fii fan vad jag är bra !



Och fiii fan vad jag stavar illa hahahah

2008-12-13 @ 10:03:00
URL: http://www.metrobloggen.se/galnamamman
Postat av: Sabina

Jag är friskvårdare, jag hade gymnastik med det i gymnasiet!!! ;D

2008-12-13 @ 17:36:35
URL: http://www.metrobloggen.se/sabz

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0