Rökande gravida




Det förekommer ju en massa pekpinnar hit och dit om att man inte ska röka som gravid. Det är skadligt för barnet. Visst finns där en poäng. En stark poäng. Jag tänker inte förringa det faktum att man faktiskt riskerar att skada sitt ofödda barn genom att röka under graviditeten.


Men vi tar det ett steg längre. Det finns många rökande föräldrar därute, mammor som pappor. Jag själv är en av dem, så jag får slå mig själv på fingrarna också. Var dock rökfri under graviditeten. Bättre än inget, men ändå inte bra. 

Nu till min undran. Eftersom man vet att rökning är skadligt, att det medför risker såsom cancer, KOL, hjärtinfarkter och så vidare, är det mer försvarbart att röka som gravid än som vilken människa som helst?

Jag menar, hur ansvarsfullt är det att riskera sitt eget liv när man har barn och andra anhöriga omkring sig som kommer att må dåligt när man går bort?

Är det inte lika illa att förorsaka människor psykiskt lidande som fysiskt?

Visst har jag väl en poäng här?

Själv är jag av den åsikten att man ska ta reda på fakta innan man hoppar på folk. Rökning är ett beroende. Det finns många vuxna inbitna rökare som faktiskt försöker att sluta, alternativt dra ner på sin konsumtion, utan att lyckas.

Hur många vet att beroende är en sjukdom?

Hur lätt har du för att lägga av med dina dåliga vanor?

Kommentarer
Postat av: Domare

Det finns många missbruk:Sex-mat-rök-alkohol-knark-spel+m.m.

Allt klassas som sjukdom, men vilken är värst?

Tål att tänka på för här kan man inte välja. Här måste man vara solidarisk.

2008-11-18 @ 00:47:47
Postat av: Kaosets Gudinna

Precis, det finns inget som är värre än det andra för den som själv sitter i missbruket.



Men för anhöriga har de olika missbruken olika konsekvenser som kan vara mer eller mindre allvarliga beroende på vad missbruket handlar om.

2008-11-18 @ 11:47:22
URL: http://kaosetsgudinna.blogg.se/
Postat av: Sabina

Att sluta röka är inte svårt i sig, det som är svårt är alla vanorna man har. Ta en cigg i väntan på bussen, ta en cigg efter maten, ta en cigg när man går till jobbet, ta en cigg när man vaknar, ta en cigg framför datorn, ta en cigg på rasten, jag kan nog fortsätta i evigheter.



När jag slutade röka förra gången åkte jag ganska så snabbt ner till Karlshamn. Hade då varit rökfri i ca 3 dagar. Väl där nere tänkte jag aldrig på cigg, fanns ingen vana för mig att röka där nere. Efter maten kände man väl lite, eller när jag satt vid flyget och väntade, men annars ingenting.



När jag kom upp till Stockholm igen var det super svårt igen. Allt man tänkte på var cigaretter.

2008-11-18 @ 18:36:42
URL: http://www.metrobloggen.se/sabz
Postat av: Azerola

Jo jag e definitivt bitter på min mor som dog i lungcancer pga hennes rökande. Skulle aldrig utsätta detta för mina framtida barn. Själviskt är vad det är!

2008-11-18 @ 20:07:07
Postat av: Anonym

Alla missbruk är skadliga för den som är slav i det och dom annhöriga. Missbruk innebär att den som missbrukar mår dåligt och då även dom annhöriga. Det finns inga bra eller bättre missbruk.Alla missbruk beror på dåligt självförtroende,det gäller att komma ur dom utan att få för mycket spott på sig,alla människor har samma värde.

Dom som mår bra får vara tacksamma för det och försöka att hjälpa den som är i sitt missbruk så gott det går.

Det kanske räcker med att finnas till och lyssna i bland, att inte visa avsmak. Jag lovar, det är tacksamt, dom är tillräckligt äcklade över sig själva.Räck alltså ut din hand till tjockisen,alkisen,knarkaren,anorektikern,spelaren,

sexmissbrukaren,penningmissbrukaren eller till den som är ledsen helt enkelt,det hjälper,det skadar

inte.Man måste vara lite medmänniska om man orkar.

2008-11-18 @ 22:31:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0