Är det verkligen så svårt att amma?

Det känns som att vissa väljer bort amningen med fötäckta förklaringar som till exempel smärta och såriga bröstvårtor. Vissa ger upp för lätt. Visst, vill man inte så vill man inte, det är okej, men då kan man stå för det också.

Jag ammade inte mitt första barn, av den enkla anledningen att jag var för stressad och full av oro, med tanke på hans alltför tidiga födsel och alla operationer han var tvungen att genomgå. Jag kämpade med pumpning dygnet runt i 8 veckor och sondmatade sonen eftersom han var för liten för att kunna ta bröstet. Vi kämpade med amningsnapp, det gick inte heller. Tillslut sinade mjölken och jag gav upp.

Den här gången har amningen funkat sedan dag ett, trots smärta efter förlossningen (jobbigt att sitta) och senare ömma och såriga bröstvårtor. Visst har det varit tufft stundvis. Jäkligt tufft. Men man har ju sina knep. Jag satt på min amningskudde och använde amninsnapp när jag hade sår. Nu är jag härdad så nu gör det inte ont längre.

Tll syvende och sist så måste jag säga att det är fasen så mycket smidigare med amning än med ersättning. Bara det här med att slippa gå upp på nätterna är underbart. Och man slipper traggla med destillation av flaskor, koka vatten och släpa med sig allt så fort man ska ut. Och så är ju bröstmjölk det bästa käket för bebisar!


Trägen vinner. ;)

Kommentarer
Postat av: sabz

Läste om amning på gravid.se och där står en hel del trick om just amning. Låter mest som att många gör fel i amningen, då barnet inte alls ska suga utan mjölka ut mjölken. Men vad vet jag, jag är ju inte ens en mamma :(

2009-10-12 @ 13:40:09
URL: http://www.metrobloggen.se/sabz
Postat av: gina

haha VISDOMSTAND då:) Jag håller med..jag gav inte heller upp första gågnen fast jag hade såriga och ömma brsöst för varige gång jag amma så fick jag vänta med att blodet rann först och sedan amma min dotter och det höli sig i 5 veckor !! det va det värsta jag hade varit med om...men jag kämpade och ville inte ge upp så lätt..sedan gick et jätte bra efter och jag ammade i 8 månader!! denna gång gick det bra från första gången!!

vissa ger upp och vissa kämpar ;)

ha det fint

2009-10-12 @ 16:10:43
URL: http://metrobloggen.se/ginazhubi
Postat av: Anonym

jaa jag håller med dig faktist !! hur många barn har du ?

kram

2009-10-12 @ 16:59:19
Postat av: Kristin

Lite trixigt i början är väl en sak, men när det inte blir bättre, när man gråter vid varje amning och när det är blod i bröstmjölken ger i alla fall jag upp. När barnet dessutom inte går upp i vikt (antagligen för att man är rädd för att amma eftersom det gör så ont) så känns det inte som att det är så mycket att fundera på, liksom...



Man kan vilja amma, men av en eller annan anledning omprövar man sitt beslut.

2009-10-13 @ 15:11:29
URL: http://winnertaco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0