Asperger Syndrom

Då var dagens läkarbesök avklarat och remiss är skickad till utredningsteamet på BUP.

Barnläkaren, en äldre kvinna, var fullt övertygad om att här föreligger Asperger Syndrom. Utan tvivel. Nu måste det bara ner på papper för att sonen ska kunna få rätt hjälp framöver.

Har idag även tagit kontakt med förskolan för han måste ha en stödpedagog nu för att kunna utvecklas vidare.

Läkaren såg även att Kevin är otroligt klipsk. Antagligen har vi ett barn med en intelligensnivå som ligger långt över det "normala". Porblemet är att han inte har förmågan att använda sina förmågor. Han måste få lära sig på sitt sätt. Han behöver även fostras på ett speciellt sätt. Och det är någonting som jag måste sätta mig in i nu.

Tyvärr får man inte hjälpen serverad, jag vet inte alls vart jag ska vända mig, vad jag och sonen har rätt till och vart den korrekta informationen finns. Konkret hjälp får jag först när diagnosen finns på papper. Om ens då...

Så. Nu ska jag suga i mig allt jag kan komma över vad gäller Asperger och lätt autism.

Har ni bra information så hojta, det är jätteviktigt för oss!

Kommentarer
Postat av: Malin

Kan tipsa om Gunilla Gerlands bok "En riktig människa" om du nu inte redan läst den! Finns ju autismforum på nätet också där du säkert kan hitta en del matnyttigt. =)

2008-11-26 @ 13:17:56
URL: http://mammakarlsson.blogg.se/
Postat av: Yamiko

Jag föreslår att du pratar med folk som faktiskt har Aspergers, och skiter fullständigt i vad stolpskott till psykologer och s.k. experter har att säga.

2008-11-26 @ 13:23:35
URL: http://yamipanda.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0