Telefonsamtal med biträdande rektor

Har nu suttit och grinat mig igenom ett samtal med Biträdande rektor.

Sa att det föreligger särskilda behov, berättade vad läkaren sagt och att sonen måste ha en stödpedagog så fort som möjligt, för att verksamheten ska gå ihop och för att sonen ska kunna få den hjälp han behöver.

Fick först till svar att en stödpedagog inte är någonting man får bara sådär, visst kan man ansöka om det men man får antagligen avslag. (Lät som att hon inte tyckte att det var någon idé att ens försöka.) Började med att säga att de kunde försöka söka lite pengar i februari, för att kanske möjligen kunna få in en extra pedagog framåt höstterminen.

Stod på mig, för det har jag fått veta att man måste göra. Inte faan trodde jag att kommunen kunde vara så in i helvete tröga.

Förklarade hur vi har det på hemmaplan, att vi har fått beviljad hjälp från soc med stödpedagog som vi ska få gå till en dag i veckan. Sa också att hon var välkommen både hem hit och till förskolan för att kolla hur det faktiskt är.

2,75 heltidsanställda på 21 barn är det på förskolan. Hur går det ihop? Hur ska de kunna hjälpa sonen, som är i tredubbelt så stort behov av stöd som de flesta andra barn, när socialen har fastställt att jag som ensamstående omöjligt kan klara honom själv? Hur ska de få tid till både sonen och alla andra barnen? De klarar det ju inte som det är idag, även om det inte funnits något barn med ett handikapp!!

Efter mycket tårar och mycket förklaringar fick jag biträdande rektorn att förstå att det måste gå snabbt. Eller det är vad jag hoppas att jag fick henne att förstå.

Hon skulle genast ta kontakt med rektorn samt förskolan och centrala stödenheten för att försöka få igång karusellen.

Fy fan säger jag bara. Det här är bara början.

HUR ska jag ORKA den här striden? Det kommer att bli förbannat tufft, för det är inte bara förskolan. Det är Försäkringskassan. Kommunen. Få anhöriga att fatta. Få ihop alla möten och telefonsamtal. Kunna arbeta heltid. Klara ekonomin. Sen måste jag lyckas med mitt också. Ta körkort. Ha tid till

Jag är helt rådvill.

Kommentarer
Postat av: Ida

Ja vet att du kommer klarar de här gumman! Du är starkare än du tror!

2008-11-26 @ 14:18:58
URL: http://angelsintheroom.blogspot.com
Postat av: Jenny

Kommuner är det trögaste som finns. Jag har kämpat i 5 år med min dotter nu :o) Lycka till!

2008-11-26 @ 15:13:55
URL: http://lilljempa.blogg.se/
Postat av: Anonym

För fasiken, stå på dig! Handlar om pengar, att rektorn/kommunen tror att man inte får "spendera" hit och tid(!?) Lite prestige kanske?

Varje barn skall ha det stöd den behöver. Det är kommunen skyldig att se till. Står ju i lagen tom. Rektorn kanske inte kan lagen!

2008-11-26 @ 15:16:09
URL: http://cattaphract.blogg.se/
Postat av: filiduttan

Hej jag har ju alla de möjliga drag och diagnoser så bolla med mig, jag var ganska speciell som liten. Min bror har även en far som har AS... och är som ett as ;) lol

F.ö skamligt att ni inte får resurshjälp, på Lovas dagis är det en söt liten autistisk pojke som har en helt egen fröken som är med honom hela tiden. Borde vara en rättighet för diagnostiserade att få specialpedagog. Jag röstar för att kontakta din blivande kommun och höra om dom erbjuder sådant om du flyttar dit...

2008-11-27 @ 10:09:04
URL: http://filiduttan.blogg.se/
Postat av: Beckan

Hej Kevin's mamma! :)



Det är alltid ekonomin som styr... Om medlen i "Den centrala resursen" är slut har skolan möjlighet att själv avlöna den extra resursen. Det är dock svårt att avlöna någon när pengar inte finns...



Jag tror att du måste ändra taktik. Prata med Kevin's pedagoger hur DE har det. Hur de känner sig efter en dag på sitt arbete.

Kevin tar säkert mycket tid i anspråk och de är säkert slutkörda vid dagens slut...



Bestäm möte med Kevin's pedagoger där ni - alla tillsammans - kan prata om hur Kevin fungerar. Försök skapa en "Användarvänlig miljö" för Kevin... En miljö där alla förstår honom samt en miljö där ingen begär det orimliga av honom.

Så snart Kevin får rätt bemötande i hem och på dagis kommer han att fungera SÅ mycket bättre!



Läs boken "Explosiva barn" av Ross Green (tror jag att han heter. Den finns på Biblioteket. Den boken är BIBELN för oss. När du läst den förstår du din son. Jag LOVAR! Börja läsa kapitel 3 för att sedan läsa kapitel 1 - 2 på slutet. De kapitlen är lite "tunga"...



När du fortsättningsvis pratar med rektorn om extrarsesurs ska du tala för pedagoger, dagiskamrater och för Kevin's bästa. Hon måste se det stora hela...



DEssutom är det en absolut nödvändighet att du kollar upp NÄR du får extraresursen att DENNA vet vad det handlar om. De har oftast inte en SUSNING om NPF och hur barn med NPF fungerar.



En åtgärd som inte är anpassad till NPF-pedagogik är helt meningslös!



Jag började ge Viktor flytande EyeQ i början av juli 2008. Då var han 4 år. Nu är han 5 år och han har fått fiskoljan trippeldoserad under 5 månader. Jag har fått en ny son!

Han är så mycket lättare att hantera... Faktum är att han blivit så lätt att hantera att han nästan inte har ett funktionshinder längre...



Detta förutsatt att han får en användarvänlig miljö! I annat fall kan både du och dagispersonalen göra så att han får utbrott helt i onödan... Detta då han av okunskap och handhavandefel provoceras helt i onödan...



Läs det här inlägget. Det handlar om HUR man förklarar att ens barn har NPF. Det är bara SÅ bra!

http://blogg.aftonbladet.se/25039/perma/1013404



Jag handlar numera från Vitapost.se

Du kan ringa ditt och lägga ett abonnemang. Om du t.ex. abonnerar på 2 vanilj och 1 citron var 37:e dag så klarar du månadsförbrukningen. Din son ska ha 7,5 ml två gånger om dagen.



Jag hoppas innerligt att även din son kommer att uppleva den stora lindring - förbättring - som min son har gjort! Berätta gärna om du märker någon skillnad efter 6 veckor, efter 12 veckor samt efter cirka 4 månader...

Förbättringen kommer gradvis. Dock måste du även få igenom den "Användarvänliga miljön" i både hem och skola.



LYCKA TILL och KRAM! :)

2008-11-28 @ 07:27:04
URL: http://blogg.aftonbladet.se/25039

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0